Brompton | FAQ

Často kladené dotazy

FAQ

 

Na tomto místě se pokusím odpovědět na některé z častých otázek při volbě a výběru vhodného modelu. Brompton je již několik let nedílnou součástí života naší rodiny, věřím tedy, že odpovědi jsou fundované a uspokojí vaši zvídavost či případné pochybnosti. Opravdu osobní vztah k Bromptonu dokladuje mimo jiné i fakt, že jsem se na něm i oženil. Jedná se v mém případě o lásku na celý život. Jen občas musím doma čelit otázce, kdo že vlastně je ta moje životní láska? :-)

V případě, že níže nenaleznete odpověď na svoji otázku, rád ji odpovím na e-mailové adrese: brunecky@anglickalegenda.cz

JAK SE NA TOM JEZDÍ? NENADŘEŠ SE NA TAKOVÝCH MALÝCH KOLECH?

A odpověď? Jednoduchá - nadřu se méně než na svém horském kole. Jak je to možné? Vysvětlení je jednoduché a spadá do fyziky střední školy. Valivý odpor kola závisí daleko méně na průměru kola než na šíři pneumatiky a kvalitě ložiskového uložení. Proto mají například silniční rychlostní kola velmi úzké a hladké pláště. Užší pláště u Bromptonů tedy mají minimální valivý odpor a dokážete tak držet krok s koly o standardním průměru 26 palců i větších.

Menší průměr kola se negativně projeví pouze na hrubším terénu, naříklad na štěrku nebo při přejíždění nerovností. V běžných městských podmínkách, ale i na uježděných cestách bez asfaltu je jízda pohodlná. K pohodlí přispívá vzpřímenější posez a odpružený blok, na který dosedá sklopná zadní část rámu. Myslím, že i dostatečně výmluvným důkazem, že malá kola nemusí znamenat v žádném případě pomalou jízdu, je průměrná rychlost v čele závodů Mistrovství světa BROMPTON 2009, kde se průměrná rychlost na poměrně kopcovitém okruhu pohybuje okolo 38 km/h !

Malá kola také mohou vyvolávat pocit, že se musí strašně moc šlapat. Opět omyl - i zde platí jednoduché fyzikální zákony, v tomto případě dobré zpřevodování - velký předníkový tác v kombinaci s malými pastorky a planetovou převodovkou u zadního kola zajistí svižnou jízdu s dobrým odpichem, aniž byste museli šlapat jak "veverka v bubnu".

JAK KOLO ZVLÁDÁ PŘEVÝŠENÍ?

Tady je nutno říci, že to vysloveně závisí na počtu převodů, které zvolíte. Kola Brompton se nabízejí ve čtyřech základních provedeních: JEDNORYCHLOSTNÍ – nejlehčí varianta s jedním převodem pro rovinatý terén a pro snadné přenášení ve složeném stavu. DVOURYCHLOSTNÍ - jedná se o velmi lehkou variantu díky bezpřevodovkovému provedení s možností volby ze dvou převodů. Dvourychlostní Brompton je určen především do mírně kopcovitého terénu. TŘÍRYCHLOSTNÍ - standardní provedení s třírychlostní planetovou převodovkou Brompton standard range (od Sturmey Archer), které nabízí bezproblémové řazení v běžném rozsahu středně zvlněného terénu. Jedná se o nejvyhledávanější univerzální variantu pro většinu evropských měst. Nejvyšší volbou z hlediska počtu převodů je ŠESTIRYCHLOSTNÍ verze, u které Brompton od roku 2009 využívá novou širokorozsahovou převodovku Brompton wide range – BWR (od Sturmey Archer), která spolu s přesmykačem zadního napínáku dává neuvěřitelný rozsah pro zdolání prakticky libovolného převýšení. Asi bych volil tento model pro Prahu a Brno. Většina ostatních měst si bohatě vystačí s třírychlostní verzí…

VOLBA ŘIDÍTEK

K dispozici jsou čtyři varianty. Nejvyhledávanější je typ M, určený pro komfortní vzpřímenou jízdu zejména v městském provozu. Další volbou je typ S, kde symbol S indikuje sportovní provedení. Řidítka jsou širší a pevnější, bez drobného pružení jako u vyšší stavby "vlaštovkového" typu M. Svým nižším uložením jsou vhodná pro razantnější styl jízdy. Lehce avantgardní typ P je určen převážně pro cykloturisty, tedy dálkové cesty s možností střídání mezi horním a dolním úchopem. Posledním typem určeným převážně pro vysoké postavy, či těm co se rádi za cesty "kochají", je nový typ H. Detailní výšky jednotlivých typů řídítek najdete v sekci kola.

ÚDRŽBA KOLA

Navzdory známému konzervativismu angličanů již výrobce Brompton přešel na standardní metrické míry, což je obrovskou úlevou pro cykloservisy v našich podmínkách. Ve zkratce se dá říci, že Brompton je prakticky bezúdržbové a bezporuchové kolo. Nutné je samozřejmě kolu věnovat běžnou servisní péči v podobě mazání řetězu a dalších pohyblivých částí.

Snad jedinou specialitou je nutné občasné promazáni osky zadního odpružení, které může po čase, zejména pokud kolo častěji zmokne, začít vrzat. Drobnou komplikací u modelů s planetovou převodovkou je výměna zadní duše. V případě použití standardních kevlarových plášťů je však riziko propíchnutí duše minimální. Ale ani v tomto případě se nejedná o nic dramatického. Pouze musíte odpojit řetízek spojující převodovku s lankem přehazovačky. Dále je již postup sundání kola víceméně standardní za použití klíče. Rychloupínákové řešení bohužel není možné, právě z důvodu použití planetové převodovky. Dobré je si před demontáží kola označit polohu napnutí řetízku, což usnadní zpětné seřízení přehazovačky po výměně či zalepení duše.

VOLBA TYPU A DÉLKY SEDLOVKOVÉ TYČE

Volba typu a délky sedlovkové tyče je závislá na vaší výšce, případně zdravotní dispozici. Standardní sedlovka je obecně určená pro výšku postavy do cca 175 cm. Prodloužená sedlovková tyč pak dobře poslouží těm z vás s výškou v rozsahu od cca 175 cm do 185 cm. Nevýhodou prodloužené sedlovky je, že již mírně vystupuje z kompaktního balíku složeného kola. Pro vyšší z vás je pak jednoznačná volba teleskopické sedlovky…

CELOOCELOVÝ RÁM ČI RÁM S TITANOVÝMI PRVKY

Otázka titanového rámu je záležitostí zejména pro "fajnšmekry" nebo pokud počítáte s častým přenášením kola ve složeném stavu bez využití easy wheels. Jedná se o poměrné dražší provedení, které ocení zejména ženy. Titanové prvky mají kromě snížené hmotnosti i pozitivní vliv na tuhost rámu, tedy přeneseně i na jízdní vlastnosti kola...

VOLBA ODPRUŽENÍ

Volba pružení zadního kola je individuální a není ani tak striktně dána vaší váhou, jako způsobem jakým jezdíte. Oficiálně je tvrdý blok doporučován pro váhu nad 80 kg. Osobně si myslím, že je vhodné jej volit již při váze od 70 kg a při sportovnějším stylu jízdy i méně ... Naopak chcete-li si nechat pozadí hýčkat měkčím odpružením a nejste "spěchači", proč ne, ale každopádně nad 80 kg už rozhodně pružení tvrdé…

flash

Video

aneb jak to funguje…

brompton

Ke stažení

Katalog BROMPTON

Novinky / akce

22.06.2015 Mistrovství ČR BROMPTON a festival CYKLOSPECIALIT 2015

Pro ty z vás kdo ještě nezapsali do svých diářů! Pátý ročník...

26.03.2015 Desáté výroční MISTROVSTVÍ SVĚTA BROMPTON - 1.8. 2015 Londýn!

Konečně oficiálně potvrzen termín letošního mistrovství ve Velké...

13.11.2014 Sestrojte si Bromptona dle libosti

Brompton B-spoke - navrhněte si kolo svých snů!  Stáhněte si B-spoke konfigurátor v...

18.10.2014 Barvy kolekce 2015

Nové barvy 2015 jasné: Berry Crush (růžovo-fialová), Lagoon Blue (tyrkisová) a Lime...

starší